مسئولین به کمپین خیانت نپیوندید!
"متاسفانه خودروهای ایرانی سالانه 110 هزار معلول به جامعه تحمیل میکنند و در کشوری مثل سوئد این آمار به حدود 360 نفر می رسد و قطعاً شرایط و کیفیت خودروهای داخلی به هیچ عنوان با شاخصهای توسعهیافته یک کشور همخوانی ندارد.معلولیتهای ناشی از حوادث جادهای شدیدترین نوع معلولیتها بوده و بیشترین هزینههای توانبخشی را در بر میگیرد".
این خبر را رئیس انجمن دفاع از حقوق معلولان ایران می دهد. همچنین این بی کیفیت بودن خودروها مزیدی بر علت آمار بالای تصادفات جاده ای است البته قائم مقام معاونت بازاریابی و فروش شرکت خودروسازی سایپا هم چندی پیش در واکنش به کمپین تحریم خودرو داخلی با تاکید بر اینکه در وقوع تصادف های رانندگی و خسارت های مالی و جانی فقط پایین بودن کیفیت خودروهای داخل به عنوان تنها عامل موثر نمی باشد بیان کرده بود: "بعضی از دوستان با طرح چنین موضوعی خواسته و یا ناخواسته به صنعت خودروسازی ایران که سهم عمده ای در رونق اقتصادی کشورمان دارد لطمه می زنند"اما باید سوال کرد واقعا چه کسی دارد به صنعت و اقتصاد ایران ضربه می زند؟
کیفیت تولید ملی، خرید ملی را افزایش می دهد یک چرخه که اقتصاد داخلی را ارتقا خواهد داد اما گویا برخی از مسئولین تنها یک طرف این چرخه را می ببینند و آن خرید کالای ملی است و کیفیت برای آنها محلی از اعراب ندارد
مدت های مدیدی است که رهبر انقلاب با تاکید بر اولویت اقتصاد، بر اقتصاد مقاومتی و راه نجات بودن این مهم در آینده کشور اشاره دارند. اقتصاد مقاومتی تکیه بر توان داخلی در عرصه اقتصاد است توانی غیر از بچه پولدار ملی یعنینفت در واقع دستیابی به اقتصاد مقاومتی باعث خواهد شد که حتی اگر ایران تحریم بماند دیگر این ابزار فشار غرب بیش از گذشته نتواند اثری بر زندگی مردم داشته باشد.
اقتصاد مقاومتی را در کنار تاکیدات اقتصادی دیگر مقام معظم رهبری مانند شعارهای چند سال اخیر که سهم اقتصاد در آن قابل توجه بوده است که بگذاریم نقاطی که در بحث اقتصاد خلا آنها احساس می شود به خوبی قابل رویت می باشد: اقتدارملی و اشتغالآفرینی، اصلاح الگوی مصرف، جهاد اقتصادی، تولید ملى و حمایت از کار و سرمایه ایرانى، حماسهی سیاسی و حماسهی اقتصادی، اقتصاد و فرهنگ، با عزم ملی و مدیریت جهادی،در کنار این جریان توصیه های ایشان مانند عدم خرید حجاج از جنس های بازار عربستان و استفاده از خرید کالاهای ایرانی برای سوغات نیز موید دغدغه ایشان برای حمایت از کالای ایرانی می باشد.
در واقع یکی از راه های کمک به پیاده سازی اقتصاد مقاومتی، حمایت از تولید ملی است که مصرف کنندگان سهم بسزایی در آن دارند. خرید ملی کمک به تولید ملی می کند و کیفیت تولید ملی، خرید ملی را افزایش می دهد یک چرخه که اقتصاد داخلی را ارتقا خواهد داد اما گویا برخی از مسئولین تنها یک طرف این چرخه را می ببینند و آن خرید کالای ملی است و کیفیت برای آنها محلی از اعراب ندارد، جملات چند وقت اخیر وزیر صنعت، معدن و تجارت که توسط سخنگوی دولت نیز تقبیح شد به خوبی نشانگر این موضوع بود.
پیدا کردن خائن می تواند امری باشد که در پیدا کردن یکی از حلقه های مخرب و مفقوده اقتصاد داخلی کمک کند اما واقعا چه کسی بیشترین خیانت را به اقتصاد و صنعت کشور می کند یا بهتر بگوییم چه کسی چرخ اقتصاد مقاومتی را لنگ خواهد گذاشت؟
خیانت را مسئول یا نهادی انجام می دهد که به جای بالابردن سطح خدمات و کیفیت محصولات خود در جهت تقویت اقتصاد مقاومتی و حمایت از تولید داخلی بعد از سال ها هنوز با بی کیفیتی اعتماد را ازمردم سلب می کند ، بازار داخلی ر ا تضعیف و بازار کالای خارجی را رونق می دهد
درست است که مردم ایران در مصرف گرایی نیازمند اصلاح الگوی مصرف و فرهنگ سازی برای استفاده از کالای داخلی و مصرف منطقی از مارک ها و محصولات خارجی هستند. برندگرایی غیر منطقی یک بیماری در سندروم خودنمایی جامعه است که باز مسئولین با فرهنگ سازی و تبلیغ نقش به سزایی در حل آن دارند اما باید توجه کرد در چرخه ای که از آن نام بردیم بیش از بیماری برند گرایی این کیفیت است که علت اصلی عدم نیل مردم به استفاده از خودرو یا گوشی های ایرانی کم یا بی کیفیت است.
رهبر معظم انقلاب زمانی فرمودند با اشاره به اینکه اگر کالای ایرانی مشابه کالای خارجی از کیفیت پایین تری برخوردار بود مردم می توانند با انتخاب کالای داخلی و حمایت از تولید کننده به ارتقای کیفیت و تولید ملی کمک کنند که این موضوع امری صحیح و با بازده است یعنی همان چرخه ای که که بدان اشاره شد مصرف کننده و تولید کننده با حمایت کیفی و مالی از هم به ارتقای اقتصاد ملی کمک کنند اما اینجا دقیقا همان نقطه ای است که این چرخه معیوب می ماند و خائن ها معلوم می شوند. وقتی 30 سال یک بنگاه بزرگ اقتصادی در عرصه کالایی که مورد احتیاج مردم است و به قول خود آنها نقش بزرگی در اقتصاد کشور دارد کیفیت را افزایش نمی دهد و در مقابل رقبای خارجی هیچ حرفی برای گفتن ندارند و اخبار از سهم این تولیدات در آمار مرگ و معلولیت ها می گویند و علاوه بر این قیمت ها نیز بدون توجه به کیفیت و جیب مردم افزایش پیدا می کند این موضوع بوی خیانت و سوء استفاده می دهد.
خیانت را مسئول یا نهادی انجام می دهد که به جای بالابردن سطح خدمات و کیفیت محصولات خود در جهت تقویت اقتصاد مقاومتی و حمایت از تولید داخلی بعد از سال ها هنوز با بی کیفیتی اعتماد را ازمردم سلب می کند ، بازار داخلی ر ا تضعیف و بازار کالای خارجی را رونق می دهد و به جای عذر خواهی، آن ها را متهم می کند البته ما نه تنها در زمینه تولید ملی بلکه در بسیاری از زمینه های اقتصادی چون حمایت از تولید کنندگان و بازار واردات و صادرات نیز با بی تدبیری های بسیاری روبرو هستیم که مربوط به این دولت هم نمی شود و جریانی چند ساله در کشور دارد.
حمایت از تولید داخلی حلقه مفقوده ی بارزی دارد و آن کیفیت های داخلی است، در واقع پاسخ سوال ابتدایی مطلب که واقعا چه کسی بیشترین ضربه را به اقتصاد می زند ، مسئولین هستند که سعی در ارتقای کیفیت خدمات و محصولات خود ندارند.
از کدام بانک ها و با چه شرایطی وام خودرو...
نظرات شما عزیزان:
موضوعات مرتبط: اجتماعیفرهنگیسرگرمی
برچسبها: خودرو بی کیفیت , کمپین خیانتکاران , سوئد , معلولیت , حوادث جاده ای ,